Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Adoptuj si svého bezdomovce

Adoptovat se dá v dnešní době leccos - dítě, dítě na fotografii někde v rozvojové zemi, zvířátko i jakýkoli živočich, kterého může virtuální svět (i virtuální adopce) nabídnout. Novela občanského zákoníku nám navíc dopřeje brzy také to, abychom mohli adoptovat už dospělého člověka - což bylo zatím nemožné...A právě to mně připomnělo už poměrně dávnou debatu s jednou svojí kolegyní.

To bylo tak - v kanceláři jsme se dostali k tématu bezdomovectví. Někteří kolegové lidi bez domova pranýřovali a kritizovali v duchu: Stejně si za to můžou sami. Druhá skupina (nutno podotknout, že menší) se bezdomovců zastávala. Na ulici se totiž může dostat skoro každý - i když si to málokdo umí připustit. Stačí třeba pár exekucí - například za pokuty MHD...Když žije takový hříšník sám, má na podobný problém zaděláno raz dva. Jedna z kolegyň pak popisovala, jak má vyhlédnutou při své ranní cestě do práce skupinku lidí bez domova, které pravidelně alespoň v době výplaty daruje nějakou menší částku. Pozastavila se nad tím, jak je možné, že bezdomovců stále přibývá, navzdory tomu, že spolu s nimi v naší zemi roste počet různých neziskových organizací a společností. A ty všechny se holedbají tím, že lidem bez domova pomáhají, či jsou připraveni jim pomoci. "Zřejmě to asi tak slavné nebude, když jsou ti lidi bez domova už kolik let a zřejmě na ulici i zemřou," vyslovila kritiku ona kolegyně. Jelikož však cítila, že je nutné takovým lidem nějak pomoci, pokud to je možné, vyslovila následně, dle mého, geniální nápad. "Co kdyby si každý místo různých příspěvků organizacím, jež denně potkává někde u metra se žádostí o finanční podporu, která mizí kdo ví kde, adoptoval jednoho bezdomovce? A tomu konkrétně osobně pomáhal?" A opět jsme byli rozděleni na dva tábory. Někteří byli nápadem nadšení, jiní pochybovačně krčili rameny. "Těm lidem by to stejně nepomohlo, jim to vlastně tak vyhovuje," zazníval názor, který v naší společnosti vnímám jako masově rozšířenou mantru. Já osobně bych se k takovému nápadu a jeho uvedení do praxe ale ráda přiklonila. Samozřejmě i bez toho, že by skutečně mělo dojít k adopci, tak jak nařizuje zákon.(byť ani to by nemuselo být vyloučeno). Myslím, že by taková "adopce" mohla zároveň t posuzována i pro úlevu na daních. Koneckonců přece i z nich by měly finance na záchranný sociální systém, který by měl lidem, jež se ocitnou na dně, pomáhat. Jenomže, když tak člověk denně slyší, jak si ta naše česká pokladna stojí a kolik je v ní dluhů, je mi jasné, že by návrh o adopci bezdomovce třeba na rodinu, byl zařazen do kategorie crazy a sci-fi. Možná dokonce rovnou s doporučením do některého z ústavních zařízeních. Samozřejmě, to, co píšu, je jistý druh nadsázky. Veselého na ní ale není, bohužel, nic. Jen v Praze žije několik tisíců lidí bez domova. Všechny snahy o jejich sečtení se musejí brát velmi shovívavě, ne každý člověk bez domova je ochotný si totiž nechat i úředně dát jakési potvrzení, že je ten společností vyvržený "humusák". A tak jsou skutečná čísla o bezdomovcích asi hodně skutečné statistice vzdálená. Jisté je jedno - za letošní zimu, z této statistiky vypadly v hlavním městě více než dvě desítky lidí. Zcela opuštěni zmrzli. Argumenty o tom, že jsou bezdomovci takoví nebo makoví, jsou proto, myslím, vedlejší. Smrdí? Ano, to je většinou pravda. Ale kdo z nás by nesmrděl, kdyby se neměl možnost několik dnů umýt? Koneckonců před komunálními volbami v Praze na tento fakt upozorňovala, pokud se nemýlím i kandidátka na primátora Strany zelených. "V celém Praze není místo, kam by se bezdomovci mohli přijít za nějaký symbolický poplatek osprchovat - proto smrdí. S tím by se mělo něco dělat," říkala. Primátorkou se nestala a zapáchající bezdomovci dál nikoho nezajímají... Ano, jsou mezi nimi určitě lidé, kteří se pohybovali na hraně i za hranou zákona, budou tam různí zkrachovalci, lidé závislí na alkoholu (byli ale i před tím, než skončili na ulici?). Ale ani to by nemělo znamenat v 21. stol. uprostřed Evropy, že budou žít hůř než zvířata. Ten, kdo teď namítne, že oni skutečně nechtějí pomoci, poněvadž jsou nemakačenkové a trosky, bude mít částečně také pravdu. Asi tam i takoví lidé jsou. Ale kdyby mezi nimi byl jen jeden takový, který má snahu se odrazit ode dna a zase začít normálně žít, neměla by být povinnost ho hledat? Věřím, že na té ulici takoví jsou, ale už nemají ani sílu se ozvat. Občas jsem při svých pochůzkách po Praze jednoho takového člověka potkávala. Seznámila jsem se s ním tak, že mě jednou na ulici velmi stydlivě požádal, zda bych neměla pětikorunu na dva rohlíky. Jak jsem se vzápětí přesvědčila, skutečně si je šel koupit. Byl čistě oblečený, nesmrděl - kdyby mě nezastavil s touto prosbou, nikdy bych do něj neřekla, že jde o bezdomovce. Potkala jsem ho ještě několikrát v různých ročních obdobích. Nikdy už mě o peníze nežádal, přesto, když to bylo jen trochu možné, ráda jsem mu přispěla nějakými drobnými nebo stravenkou. Když uhodila zima a mrazy, svěřil se mně, že chodí přes den do knihovny - tam si četl, byl v teple a knihovnice ho zřejmě tolerovaly. Bylo mně ho líto, a tak jsem se rozhodla mu nějak pomoci a požádat o spolupráci úřady i neziskovky. Jakmile zjistili, že není v Praze trvale hlášený (ostatně jako valná většina bezdomovců), snahy o pomoc byly naprosto minimální. Přesto se vypravil na mé doporučení do jednoho místa, kde by měli takovým lidem pomoci. "Nechali mě tam čekat dvě hodiny. Nakonec řekli, že nemají úřední hodiny. Ať přijdu jiný den," popsal mně onen muž bez domova. Když tam pak prý přišel za dva dny, s nadějí, že se něco začne řešit, v okamžiku, když předložil občanku, z níž vyplynulo trvalé bydliště na západě Čech, už se s ním nikdo nebavil. Zkusil ještě další dvě organizace, ale reakce byly stejné. Nikdo mu neporadil, jak a kde by mohl žádat o starobní důchod (na který měl už nárok), nikdo mu neporadil, jak pořádat o nějakou mimořádnou sociální výpomoc alespoň na cestu do místa trvalého bydliště, kde podle zákona musí o všechny možné dávky žádat. Když mně to líčil, bylo mně smutno. Neviděla jsem ho potom několik měsíců. Vloni v létě jsem ho pak zahlédla. Byl poprvé s partou jiných bezdomovců, strhaný a zřejmě opilý. Nevím, kde je teď. Pokud by jeho adopce byla možná, musím přiznwt, že nevím, jestli bych byla tím správným adoptivním člověkem. Nepatřím totiž k lidem s nadprůměrnými přimy, a proto bych mu asi jasnou a přímou naději na cestu zpět do důstojného života úplně poskytnout nemohla. Ale kdo ví. Možná by mu pomohl i fakt, že je pro někoho brán stále jako ČLOVĚK. Každopádně něčím podobným, co by se mnou popisované adopci podobalo, by se možná dalo udělat pro někoho hodně dobrého. A "výběr" nabízí ulice obrovský...

Autor: Alena Hechtová | pátek 11.3.2011 11:00 | karma článku: 36,93 | přečteno: 7754x
  • Další články autora

Alena Hechtová

Stávkovat či nestávkovat? To je oč běží...

Právo na stávku umožňuje demokracie. Až donedávna jsem si myslela, že jsem v tomto směru velmi benevolentní, a to i přesto, že mi to mnozí moji známí vyčítali. Po zkušenostech uplynulých dnů se mé mínění poněkud posunulo. Ona totiž není stávka jako stávka. Alespoň ne například česká a belgická.

20.5.2013 v 15:35 | Karma: 10,91 | Přečteno: 701x | Diskuse| Společnost

Alena Hechtová

Chudáci poslanci, mnozí si musí půjčovat peníze...

Kauza Věcí veřejných, která během několika dnů nabrala naprosto obludných rozměrů, mě pracovně zaměstnávala po celý týden natolik, že by mně ani nenapadlo, že bych mohla mít ještě nějakou potřebu se k ní vracet ještě na svém blogu. Nakonec mně to ale nedalo...

10.4.2011 v 10:22 | Karma: 19,75 | Přečteno: 1023x | Diskuse| Politika

Alena Hechtová

Češi nejsou rasisté, jen zoufale volají po spravedlnosti

Když jsem si přečetla předevčírem informaci o snížení trestu pro pachatele, který zlynčoval a doslova skoro k smrti ubil a jinak ztrápil malého Patrika z Krupky na severu Čech, říkala jsem si, že je třeba o tom napsat. Během včerejšího dne jsem zjistila, že stejnou myšlenku měla i řada jiných blogerů a narozdíl ode mně, se k realizaci myšlenky dostali už včera. Připadalo mně proto zbytečné o tom psát, zvlášť, když jsem zjistila, že skoro všichni mají na věc stejný názor, jak já. Přesto se nakonec, byť se zpožděním, do řady připojuji.

19.3.2011 v 16:19 | Karma: 43,34 | Přečteno: 3250x | Diskuse| Ostatní

Alena Hechtová

Povídání o "holubí letce"

Holub může v českém jazyce představovat celou řadu výrazů - někdy i hanlivých. Spojíme-li holuba ještě s dalším slovem, může nám z toho vzniknout holubičí povaha nebo holubí letka. To první asi tušíme, co může znamenat, u toho druhého možná někdo váhá. Nevíte, co "holubí letka" je? Nepatříte-li k novinářům, PR agenturám či zaměstnancům cateringových služeb, je neznalost zcela na místě. V každém případě jde o velmi zajímavý fenomén, který by si snad už zasloužil i nějakou sociologickou studii. Holubí letka se totiž stále rozšiřuje a roste...

6.3.2011 v 9:02 | Karma: 16,96 | Přečteno: 2497x | Diskuse| Ostatní

Alena Hechtová

O šmírování dobrém a zlém. Pořád však ale jen o šmírování

Dějou se to ale věci. Na ministerstvu školství praská skoro každým dnem nějaká nekalost. A národ se díví, pohoršuje. Plat pro nedostudovanou úřednici, které ministr sám zpracovával písemnou práci nezbytnou ke studiu na vysoké škole, se zdálo být pomyslnou třešinkou na dortu plném průšvihů tohoto rezortu. A vida, přišla ještě další třešeň a troufnu si odhadnout, že ani ona není úplně poslední. Prý se totiž na ministerstvu šmírovalo. Šmírovaly se prý počítače úředníků..!

24.2.2011 v 22:25 | Karma: 14,62 | Přečteno: 2171x | Diskuse| Ostatní
  • Nejčtenější

Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici

25. dubna 2024  12:40,  aktualizováno  14:38

Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování

21. dubna 2024  16:37

Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

Rusové hlásí průlom fronty. Ukrajinská minela jim přihrála klíčové město

24. dubna 2024  11:40,  aktualizováno  15:50

Premium Jako „den průlomů“ oslavují ruští vojenští blogeři pondělní události na doněcké frontě, kde se...

Podmínky míru musí určit Ukrajina, říká ministryně obrany Černochová

29. dubna 2024

Premium Ministryně obrany Jana Černochová (ODS) o sbírce na munici pro Ukrajinu, komunikaci náčelníka...

Vědmy jdou do akce. Mladé dronařky tvrdě cvičí a chystají se na Rusy

29. dubna 2024

Premium Ukrajina (od zpravodajů iDNES.cz) Válka na Ukrajině je v nemalé míře válkou dronů a technologií. Ukrajina, ale i Rusko je vyvíjejí,...

Americkou Oklahomu a okolní státy zasáhla série tornád. Úřady hlásí čtyři mrtvé

28. dubna 2024  22:16

Nejméně čtyři mrtvé si vyžádala série tornád, která od sobotního večera zasáhla Oklahomu. Podle...

Nikdy nekončící hrozba. Finsko si zvyká na nový vztah s Ruskem

28. dubna 2024  20:49

Ozbrojení finští pohraničníci na běžkách střeží východní část země, nejnovější a nejdelší hranici...

Samoživitelka skončila v nemocnici a čtvrt roku nemohla pracovat
Samoživitelka skončila v nemocnici a čtvrt roku nemohla pracovat

Téměř deset miliard korun – tolik jen za loňský rok poslaly pojišťovny lidem za úrazy, závažná onemocnění či úmrtí. Životní pojištění pomohlo za...

  • Počet článků 14
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 4157x
Jsem pedagog a publicistka - ale také matka a hlavně žena. Hodně věcí mě štve, vadí mně nespravedlnost, ale přesto si myslím, že nesmíme dovolit, abychom všichni začali vidět svět a budoucnost černě.

Seznam rubrik